torsdag 18 februari 2016

Konst över hela kroppen

Tur att jag gått på kortisonångor under större delen av dagen idag för det har varit fullt upp. Stack till Sahlgrenska direkt efter frukosten var svald imorse och först på programmet stod biopsi av den lilla knölen i armhålan. Det gick precis hur bra som helst, det har sina fördelar att inte ha någon känsel ibland :-) Tre stick och jag kände ingenting. Beskedet kommer om en vecka eller två.

Sen direkt över gatan till första besöket på strålningen för att göra alla inställningar. Jag fick ligga på en brits och lära mig att andas precis exakt rätt, blev röntgad för att de ska säkerställa att hjärtat inte blir träffat av strålningen och jag blev nerkladdad med tusch över i stort sett hela överkroppen. Det blir en stor utmaning att lyckas bevara alla dessa streck ända till strålningen drar igång den 29 februari...


Sköterskorna sa att det går bra att jag duschar, vilket jag tror uppskattas av personer i min närhet, men att jag inte får sudda ut strecken... Ja, jag får ju givetvis göra mitt allra bästa.

Mamma var med mig hela dagen idag och agerade jack- och tröjpassare när jag sprang från undersökningsrum till undersökningsrum och klädde av mig på överkroppen. Undra just hur många gånger jag har suttit med bar överkropp inför olika läkare och sköterskor sedan jag fick cancerbeskedet i juni... Är så van vid det nu att jag snudd på börjar klä av mig så fort jag kommer in i ett rum med sjukvårdspersonal i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar