onsdag 30 september 2015

Äntligen lite bra besked!

Hade en riktigt tung morgon innan läkarbesöket där jag skulle få svar på analysen av lymfkörtlarna i armhålan. Varenda gång jag varit på väg till denna typen av besök där jag ska få BESKED har jag haft bra magkänsla. Inför mammografin - "jag känner på mig att det är en ofarlig knöl" "du har tyvärr cancer". Inför beskedet av tumöranalysen - "det är en väldigt snäll cancer som inte har spritt sig till portvakten, det känner jag på mig" "din tumör är av en aggressivare sort och bägge lymfkörtlarna vi plockade ut hade makrometastaser".  Ridå! Man kan väl säga att min magkänsla mer avspeglar förhoppningar än hårda fakta...
Men idag när jag sitter och gråter floder i soffan hela förmiddagen och bereder mig på de värsta av alla besked så blir det inte så (ingen framtida karriär inom spåbranshen kanske...).
Det visade sig att de 12 ytterligare lymfkörtlarna som opererades ut var friska hela bunten!! Jippie, hurra!!!
Inte för att det har någon betydelse för behandlingen i dagsläget, men risken för återfall blev helt plötsligt betydligt lägre!!

Senare på dagen var jag på min första omläggning av CVK:n på min vårdcentral och det var också en sällsam upplevelse... Eller det var väl rätt ok när jag var där, men det sista som händer är att sköterskan säger "åh, jag måste ju skriva datum också" och börjar kladda med en bläckpenna på det omlagda. Ok, tänker jag, hon vet säkert vad hon gör... Är inte helt säker på det längre... När jag kommer hem och kollar mig i spegeln har hon skrivit 30/9 med STOR stil MITT på mitt plastförband som sitter mitt på bröstet... Ja, datummärk mig gärna som ett paket mjölk, tack så hemskt mycket!
Nu ska jag sitta resten av kvällen och försöka sudda bort bläck med saliv, men det är ok, är ändå GLAD för mina goda besked!

1 kommentar: